Er was eens…corona (deel 2)
In
onze klas komen allerlei activiteiten dagelijks terug. Hieronder kan je zien
welke dat allemaal zijn. Deze mag je ook blijven oefenen.
De weekkalender
Maak
samen met je kleuter een weekkalender of print deze af.
Gebruik een wasknijper om aan te duiden welke dag het vandaag is. Laat je kleuter zelf de wasknijper verzetten. Zo is het voor hem/haar duidelijk dat het een nieuwe dag is.
Gebruik een wasknijper om aan te duiden welke dag het vandaag is. Laat je kleuter zelf de wasknijper verzetten. Zo is het voor hem/haar duidelijk dat het een nieuwe dag is.
Hierna
ga je volgende vraagjes stellen:
Welke dag is het vandaag/morgen/overmorgen?
Indien hij/zij niet weet wat morgen betekent zeg je: ‘dat is 1 dagje erbij’.
Welke dag was het gisteren/eergisteren?
Indien hij/zij niet weet wat gisteren betekend zeg je: ‘dat is 1 dagje terug’.
Welke dag is het vandaag/morgen/overmorgen?
Indien hij/zij niet weet wat morgen betekent zeg je: ‘dat is 1 dagje erbij’.
Welke dag was het gisteren/eergisteren?
Indien hij/zij niet weet wat gisteren betekend zeg je: ‘dat is 1 dagje terug’.
Laat
hem/haar de datum lezen. Hiervoor kan je een kalender gebruiken als je die hebt
of door het te tonen via de tablet, gsm, computer, …
Hier
draait het er vooral om dat je ze laat proberen om de cijfers te lezen. Ook
proberen we te werken aan het geheugen. Een maand onthouden is iets heel
abstract.
‘Het
is vandaag donderdag 27 maart 2020’
Indien er een foutje in zit, zeg je het opnieuw.
Indien er een foutje in zit, zeg je het opnieuw.
Ze herhalen het dan nog eens.
De kl mag 3 keer proberen. Ongeacht of het bij de 3e keer goed of slecht is, krijgt hij in de klas toch altijd een applaus.
De kl mag 3 keer proberen. Ongeacht of het bij de 3e keer goed of slecht is, krijgt hij in de klas toch altijd een applaus.
Bewegen
Elke
avond voor het naar huis gaan, wordt er bewogen. Via bovenstaande link kan je
allerlei bewegingsfilmpjes bekijken. Dit zijn bewegingen die goed moeten
ontwikkeld zijn om te kunnen leren, lezen en schrijven in het 1e
leerjaar.
Verhalen lezen en luisteren

In
bovenstaande link vind je allerlei luisterverhalen. Ook op youtube vind
je er heel veel o.a. ook van kikker. Maar een boek voorlezen is natuurlijk ook
heel leerrijk en gezellig.
Stel nadien zeker nog een paar vraagjes over het verhaal. Zo weet je of hij/zij geluisterd heeft.
Stel nadien zeker nog een paar vraagjes over het verhaal. Zo weet je of hij/zij geluisterd heeft.
Dit
is goed voor het geheugen, de taal en gericht leren luisteren.
Laat
je kleuter iets nabouwen dat jij maakt. Dit kan met allerlei materiaal. Het kan
materiaal zijn uit de natuur, met bouwmateriaal, met bekers,… zelf met
wc-rollen 😉 .
Dit
is goed voor het ruimtelijk inzicht.
Dit
is goed voor het taalbegrip van kinderen. Kinderen mogen een verzonnen woord
antwoorden maar daag ze ook uit om bestaande woorden te verzinnen.
Jij
zegt: ‘bal, bal, bal, rijmt op…’
De kl herhaalt de zin en zegt ‘bal, bal, bal, rijmt op val’
De kl herhaalt de zin en zegt ‘bal, bal, bal, rijmt op val’
Je mag het zeker zeggen als het antwoord fout is.
Dit wil gewoon zeggen dat hij/zij nog niet hoort wat rijm inhoudt. Dan bestaat er maar 1 oplossing, blijven oefenen en geduldig zijn. Op een dag gaat je kleuter doorhebben wat rijm inhoudt.
Dit wil gewoon zeggen dat hij/zij nog niet hoort wat rijm inhoudt. Dan bestaat er maar 1 oplossing, blijven oefenen en geduldig zijn. Op een dag gaat je kleuter doorhebben wat rijm inhoudt.
Op
bovenstaande link, kan je allerlei rijmideetjes vinden.
Dit was het voor de 2e
reeks ideetjes. Tot de volgende keer en hou jullie gezond en vergeet niet…
Kleuters mogen ook nog veel spelen maar niet alleen op
de tablet en de gsm.
Spelen zit vol leerkansen zonder dat kinderen het doorhebben.
Spelen zit vol leerkansen zonder dat kinderen het doorhebben.
Juf
Ine
Geen opmerkingen:
Een reactie posten